اخبار

خوراکی‌های مفید برای لثه کدام است؟

سلامت لثه و دندان در گرو رژیم غذایی سالم است.

خوراکی‌های مفید برای لثه

بهداشت دهان و دندان یک امر بسیار ضروری در حفظ سلامت بدن شما است. به همان اندازه رژیم غذایی سالم برای سلامت دهان و دندان مهم است. از این رو شناخت خوراکی‌های مفید برای  لثه حیاتی خواهد بود.

خیلی از انسان‌های امروزی مسواک زدن،کشیدن نخ دندان، شست و شوی زبان، استفاده از دهان شویه و انجام کارهایی از این قبیل را در برنامه روزمره خود دارند اما بازهم پوسیدگی دندان و بیماری لثه هنوز یکی از شایع ترین بیماری‌ها در جهان است. پس شاید مشکل در رژیم غذایی ما انسان‌ها باشد که تهدید کننده سلامت لثه و دندانهایمان است.

حتی اگر شما بهداشت دهان و دندان مناسبی داشته باشید، اما تغذیه‌ی سالمی در کنارش نباشد بعید است بتوانید دندان‌هایتان را سالم نگه دارید. اغلب، غذاهایی را که برای سلامت دندان‌ها مضر هستند را می شناسیم. غذاها و نوشیدنی‌هایی که شامل قندها و اسیدها می‌شوند، بیشترین آسیب را به دندان‌ها می‌زنند. با این وجود، انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارد، که نه تنها به دندان‌ها آسیب نمی‌رسانند، بلکه حتی به سلامت لثه و دندان کمک هم می‌کنند.

جالب اینکه این مواد غذایی اکثراً بسیار خوشمزه هم هستند،بنابراین با خیال راحت آن‌ها را در لیست خرید خود جای دهید.

برای حفط سلامت لثه و دندان کدام مواد غذایی را باید حتما مصرف کنیم؟

_غذاهای غنی از کلسیم و فسفر:

کلسیم و فسفر عناصر سازنده مینای دندان هستند و مصرف غذاهای غنی از آنها برای استحکام مینای دندان ضروری است بخصوص که با مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مینای دندان دچار فرسایش می شود و با استفاده از غذاهای سرشار از مواد معدنی می توانید آنچه از دست داده‌اید دوباره برگردانید و مینای دندان‌هایتان را قوی و سالم نگه دارید.

* بهترین منابع (کلسیم) – ماست، پنیر، غذاهای دریایی، شیر (کم چرب)، بادام

* بهترین منابع (فسفر) – دانه کدو تنبل، ماهی، برنج، آجیل، گوشت قرمز، تخم مرغ،آب قلم

_غذاهای غنی از ویتامین D:

ویتامین D با کمک به بدن شما برای جذب بهتر کلسیم در سلامت دندان‌های شما موثر خواهد بود.

* بهترین منابع:نور خورشید، ماهی، زرده تخم مرغ، روغن ماهی

_غذاهای غنی از ویتامین C از خوراکی‌های مفید برای لثه:

ویتامین C برای سلامت لثه‌ها بسیار مفید است چراکه می‌تواند رگ‌های خونی را تقویت کند و التهاب را کاهش دهد،در کمبود ویتامین C، لثه‌های شما حساس‌تر و باکتری‌هایی که باعث بیماری‌های پیشرفته لثه هستند ،قوی‌تر می‌شوند. بنابراین غذاهای غنی از ویتامین C جزء خوراکی‌های مفید برای لثه هستند.

_ غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها:

آنتی اکسیدان‌ها با باکتری‌هایی که باعث التهاب و بیماری‌های پیشرفته لثه می‌شوند، مبارزه می کنند کرده و به محافظت از لثه‌ها و دیگر بافت‌ها از خطر آسیب سلولی و عفونت باکتریایی کمک می‌کنند.

* بهترین منابع:فلفل دلمه، پرتقال، کیوی، توت فرنگی، کلم بروکلی، کلم

* بهترین منابع:سیب، انواع توت ها، انگور، کشمش، آجیل، لوبیا

_غذاهای غنی از آنتوسیانین ها، آرژینین و پلی فنل ها:

امروزه تحقیقات بسیاری روی عناصری که ممکن است روی سلامت دهان و دندان مفید باشد در حال اجراست،از جمله مواردی که نتایج امیدوارکننده‌ای برای آن‌ها بدست آمده آنتوسیانین‌ها هستند (که ممکن است از ایجاد پلاک روی دندانها جلوگیری کرده و با سرطان دهان مبارزه کنند)، آرژینین (یک اسید آمینه مهم که ممکن است تشکیل پلاک را مختل کرده و خطر پوسیدگی را کاهش دهد) و پلی فنل (که ممکن است رشد باکتری‌های منجر به ساخت پلاک را متوقف و از بیماری لثه، پوسیدگی دندان و بوی بد جلوگیری کند). این دسته نیز جزء خوراکی‌های مفید برای لثه محسوب می‌شوند.

* بهترین منابع (آنتوسیانین ها) – انواع توت ها، انگور، گیلاس، آلو، بادمجان

* بهترین منابع (آرژنین) – گوشت، سویا، آجیل

* بهترین منابع (پلی فنل ها) – چای (سیاه و سبز)، انواع توت ها، کاکائو.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا